Uncategorized

Facebook og reklame

Reklame brukes mer og mer i sosiale medier og vi forbrukere blir påvirket mer en noen gang når det kommer til reklame. Som bedrift er bruken av markedsføring på sosiale medier viktigere enn aldri før. Hvis man ser på kanalen Facebook, vil man se at flere innlegg er merket som sponset. Dette er innlegg vi som forbrukere ikke klarer å styre, da det er algoritmer som tar opp data som interesser, søkehistorikk og handlemønster. Facebook plukker opp informasjon om oss og deretter er det annonser som vises etter det.

I følge en artikkel av Cecilie Staude og Fred Selnes er det svært effektivt å ha reklame på Facebook, siden man får et svært spesifikt bilde på forbrukeren. Dette vil hjelpe bedrifter i å nå den riktige målgruppen som de ønsker å nå ved bruk av markedsføringen. Dette er noe flere bedrifter burde bruke mere tid på og vite hvor viktig det er å bruke Facebook som en kanal for markedsføringen. Bedriften kan få en helt annen effekt på reklamen siden forbrukeren har mulighet til å dele, like og kommentere innlegget. Her får bedriften en annen respons enn hva de hadde gjort hvis reklamen hadde gått på tradisjonelle markedsførings kanaler. 

Vi blir omringet med reklame hvor enn vi er. Vi tar i bruk sosiale medier når vi går til butikken, sitter på bussen eller bare er hjemme og slapper av i sofaen. I følge en artikkel av Wien og Tafessa om merkevarebygging på Facebook, er det en god grunn til at bedrifter velger å ta i bruk en strategi der merke- og forbruker relasjoner er i fokus. På Facebook ønsker de å skape en relasjon mellom mer personlig bedrift mellom merke og forbruker. Som regel har forbrukeren en relasjon til merket før og derfor vil markedsføringen gå til den målgruppen man ønsket at budskapet skulle gå til. Dette kan være med på å spare bedriften og merket for tid og penger, men det kan også skape en bedre kunderelasjon mellom bedrift og forbruker.

Det finnes helt klart andre strategier når det kommer til reklame på Facebook, som Wien og Tafessa skrev i artikkelen kan dette være en «effektiv merkestrategi på Facebook».

Negativ reklame?

Det som kan ses på som negativt ved bruk av reklame på Facebook, er hvis forbrukerne opplever at reklamen ikke er nyttig for de. Da dette kan oppleves som spam og forbrukerne får et negativt inntrykk av produktet/tjenesten. Det har også vært mye negativt om Facebook og personligeopplysninger, siden de sitter på så mye lagret informasjon om hver enkel bruker. Man kan få en følelse av at nettsteder og annonsører vet alt for mye som er privat. Dette kan ha en negativ effekt.

Personlig blir jeg svært påvirket av reklamen på sosialemedier siden dette er noe jeg tar i bruk flere timer om dagen. Og jeg forstår hvorfor sosiale medier er så viktige for bedrifter å ta en del i!


Kilder: https://www.magma.no/hvordan-lykkes-med-reklame-pa-facebook

https://www.aftenposten.no/norge/i/2GWrG/Facebook-er-utstyrt-med-malrettet-reklame

https://www.magma.no/merkebygging-pa-facebook

https://www.magma.no/lar-vi-oss-pavirke-av-reklame-i-sosiale-medier


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *