Uncategorized

Digitale plattformer

Hva er digitale plattformer?

Idag har vi mange store digitale plattformer og disse er med på å hjelpe oss ved å kommunisere enda bedre og det gjør det enklere å samarbeide mellom kunde og leverandør. Plattformer som Facebook, Amazon, Google, Instagram og LinkedIn bare for å nevne noen. Dette er plattformer som har stor makt og en enorm verdi fordi de klarer å skape en transaksjon mellom kunde og leverandør. Plattformene må alltid forbedere og fornye seg hvis de skal klare å dekke kundens behov, et eksempel på dette er Instagram hvor de kommer med flere oppdateringer hver måned. Det er stor konkurranse blant plattformene og her er det viktig å utvikle seg slik at man tilfredsstiller kunden best mulig.

Facebook har en sterk nettverkseffekt siden de har mange brukere og effekten ved å dele ting der er større enn hvis en mindre plattform med lavere verdi skulle ha gjort det. Man kan forklare det slik at en nettverkseffekt er når hver ny bruker skaper en verdi for en tjeneste eller en vare og digitale tjenester er bygd opp ved bruk av dette.

Men det tar lang tid å bygge opp en plattform med høy verdi og når Facebook bestemte seg for å kjøpe opp Instagram som kun hadde 13 ansatte steg plattformen i verdi. Nå er Facebook en av verdens største plattform, men med dette vil de bare vokse og få enda mer makt og blir til et stort monopol. Facebook har såpass mye informasjon på oss forbrukere og hvordan skal vi kunne stole på at de ikke misbruker den?


Kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Instagram

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *